Blog

Op deze pagina vindt u in chronologische volgorde een overzicht van de werkzaamheden die aan de A619/A620 zijn uitgevoerd.

Werk aan dakvlonders gaat door

20 februari 2022|

In de week van 17 februari is opnieuw gewerkt aan de vlonders op de A619 rond de pantograaf. Het houtwerk is in de dakkleur grijs geschilderd en wordt na droging op het dank gemonteerd. Hiervoor [...]

Houtwerk op dak gemonteerd

27 januari 2022|

Het aanbrengen van alle plankieren op het dak van de A619 is een precieze en grote klus. Al het houtwerk moet goed worden voorbewerkt. Ook moeten de houten fundaties van de pantograaf nauwkeurig uitgelijnd worden. [...]

Model voor raammechaniek gereed

22 januari 2022|

Het model voor het raammechaniek van de A619/A620 is gereed. Onze constructeur Rob de Jong heeft het op 17 januari getoond in het depot van het Historisch Genootschap de Blauwe Tram in de TU Delft. [...]

Afbouw in hogere versnelling

13 december 2021|

De afbouw van de casco's begint langzaam maar zeker in een hogere versnelling te komen. De werkzaamheden hebben nu vooral betrekking op de vlonders op het dak van de A619. Dit is het rijtuig waar [...]

Donateurs bezoeken Nieuwe Blauwe Tram

6 november 2021|

Enkele tientallen donateurs brachten op 6 november 2021 een bezoek aan de werkplaats van De Nieuwe Blauwe Tram in Haarlem. De donateurs konden hier met eigen ogen de vorderingen zien aan het tweelingtramstel A619/A620. Er [...]

Houtwerk voor de A619/A620

29 oktober 2021|

De A619/A620 is weliswaar van staal, maar er zit ook veel traditioneel houtwerk in. Zo is het gehele interieur van hout (moderne plastics - afgezien van bakeliet - bestonden nog niet), en ook op het [...]

Klossen voor houtwerk op dak

21 juli 2021|

Onze timmerman is begonnen met het maken van tientallen dakklossen. In feite komt op het dak van de A619 een bijna compleet tweede dak te liggen, dat uit een soort houten vlonders bestaat. In de [...]

Proefopstelling remsysteem in ontwikkeling

18 juni 2021|

Hoewel het lijkt of er weinig voortgang zit in ons project, is de werkelijkheid geheel anders. Probleem is alleen dat die voortgang niet altijd zichtbaar en tastbaar is. Zo vormt het remsysteem een uitdaging. Wij [...]