Hoewel het lijkt of er weinig voortgang zit in ons project, is de werkelijkheid geheel anders. Probleem is alleen dat die voortgang niet altijd zichtbaar en tastbaar is.
Zo vormt het remsysteem een uitdaging. Wij willen het oude remsysteem II van de NZH zo dicht mogelijk benaderen. Waarom? Omdat het authentiek is (het was het standaard remsysteem voor de meeste normaalsporige trams) maar ook omdat het uitstekend werkte.
Probleem is dat essentiële componenten zoals de speciale remcilinders niet meer te krijgen zijn. Wij staan dus voor de uitdaging om met componenten die anno 2021 gewoon in de handel zijn, remsysteem II functioneel na te bouwen.
Dat lijkt te gaan lukken. Over een paar weken gaan we een proefopstelling maken met 1 prototype van de benodigde remcilinder om te kijken of onze ideeën kloppen. Als dat zo is, dan kunnen we eindelijk onder de vloer aan de gang om het luchtremsysteem aan te leggen.
Inmiddels heeft zich al een sponsor gemeld voor deze eerste remcilinder, die ons 1000 euro kost. Wij zijn betrokkene daar heel erkentelijk voor. Wij zoeken nog sponsoren die de andere twee remcilinders willen betalen. Ze zijn niet zichtbaar, maar wel heel erg belangrijk!